Delen
Deel dit met anderen

Facebook Twitter Pin It Mail Middelman

Vader en zoon Middelman

interview.jpgWout Middelman telg uit de Soester ondernemersfamilie, vormt samen met broer Edwin en zus Anja de derde generatie van het familiebedrijf. In 1998 nam het drietal het bedrijf over. Anja neemt de modezaak voor haar rekening, Edwin is van de meeneem meubelformule en de keukenzaak en Wout ‘doet’ Middelman Wonen. In een dubbelinterview met vader Adri en zoon Wout maken we nader kennis.

Hebben jullie een motto?

Wout: ‘Mijn motto is dromen, durven, doen. Je moet iets durven doen om je dromen waar te maken. Het onderscheid maken is belangrijk. Het gaat om emotie, om beleving. Dat wij al 85 jaar bestaan ervaar ik als bewijs van continuïteit en vertrouwen door de jaren heen. Wij zijn mens onder mensen.’
Adri: ‘Het belangrijkste is de zoektocht naar specialisatie. Profileren, daar gaat het om. Ik zocht het niet in de breedte, maar in de diepte. Je moet een eigen gezicht hebben.’

Hoe maak je het onderscheid?

Wout: ‘De local hero moet zich profileren t.o.v. de woningboulevards. Dat doen we met veel succes met het LifestyleEvent en met de Ladies day. Persoonlijkeaandacht voor de klant staat bij ons hoog in hetvaandel. Daar hoort ook weer huisbezoek bij.’
Adri: ‘Door open te staan voor nieuweontwikkelingen. Belangrijk daarbij is je te richten opeen specifieke doelgroep. Daardoor krijg je een eigenklantenkring, die zich bij je thuis voelt.’

De mens achter de ondernemer?

Wout: ‘Ik ben gelukkig getrouwd met Mirjam. We hebben vier kinderen, 3 jongens en een meisje. De schaarse vrije tijd brengen we door op het water van de Loosdrechtse plassen. Meubelen ontwerpen doe ik graag en ik hou van hardlopen en spinnen. Van lezen komt weinig. Daarvoor ben ik te druk in mijn hoofd. Ik heb een enorm creatieve geest. Ondernemen zit in ons bloed. Altijd ben ik bezig met nieuwe ideeën, plannen maken en ontwikkelen. Ik ben een echte familieman. Met mijn broer en zus vorm ik een drie-eenheid. We hebben regelmatig overleg. Het is kruisbestuiving. We maken gebruik van elkaars capaciteiten en dat is onze kracht. Het sterke familieverband maakt dat we door dik en dun voor elkaar gaan. Elk jaar gaan we met de hele familie een week op vakantie!’
Adri: ‘Familie is belangrijk. Het is uniek dat alleen al in mijn generatie acht familieleden hebben meegewerkt aan de opbouw van het bedrijf. De jongens mochten naar de ‘hogere school’. Ik ging naar de HBS. Mijn oudste broer had HSB-B gedaan, dus mijn vader vond dat ik A moest doen. B hadden we immers al. Daarna heb ik een paar jaar bij een collega in Polsbroek gewerkt. Ik ging net als mijn vader uit venten en met mijn transportfiets de boer op. Jarenlang heb ik ’s avonds gestudeerd om alle vakdiploma’s te halen. Meubelen en woningtextiel waren mijn favoriete bezigheden. In 1959 kwam ik bij mijn vader in dienst. Ik trouwde met Hanny Roos. We kregen vier kinderen. Na het overlijden van mijn oudste broer kwam er heel veel op me af. Dat was een zware tijd, maar met elkaar zijn we er uit gekomen. Het familiebedrijf laat je niet los. Je blijft betrokken. Nu ik heb afgebouwd is de druk van de ketel en is er tijd voor tuin, hobby’s en vrijwilligerswerk.’

Wat is de rode draad?

Wout: ‘Passie, creativiteit, mensgerichtheid. De passie voor de woninginrichting heb ik van mijn vader. In het Middelbaar Commercieel Onderwijs kon ik mijn creativiteit niet kwijt. Het was te economisch. Op de MTS Meubilering in Rotterdam voelde ik me meer thuis. Daar was meer aandacht voor ontwerpen, creativiteit. Daarna ben ik vijf jaar bij andere bedrijven in opleiding geweest. In de verkoop. In 1991 ben ik in ons bedrijf gekomen. Mijn vader liet me in het magazijn beginnen. Dat was wel even pittig, want ik dacht dat ik als verkoper al heel wat kon. Daarna moest ik planning en administratie doen. Zo leerde ik alle ins en outs. Aanvankelijk was ik bang om het als derde generatie te verprutsen. Maar ik heb nu wel bewezen dat die angst ongegrond was.’
Adri: ‘Lijnen uitzetten voor de lange termijn. Werken aan en waardering hebben voor de vakkennis, de inzet en betrokkenheid van je medewerkers. Investeren is nodig. Je moet opbouwen en niet opsouperen. Als er een stevig fundament is kun je klappen opvangen. Je moet vlees op de billen hebben.’

De toekomst?

Wout: ‘De nieuwe uitdaging is dat wij meerdere dienstverleningen onder één dak aanbieden. Het is een heel nieuw concept, zie onze site onswoonhuis.nl. Wij begeleiden de klant van A tot Z van verbouwing tot inrichting. Het gaat daarbij om het kant en klare eindresultaat. De aannemer kijkt naar het technische aspect. Ik doe de totale planning en begeleid de bouw. Nieuw is daarbij de samenwerking met makelaar Victor Deelen. De aspirant huizenkoper krijgt een volledig plan in 3D, zodat hij kan zien hoe zijn aan te schaffen woning eruit zou kunnen gaan zien en wat dat gaat kosten. ’
Adri: ‘Misschien is het een illusie om te denken dat over twintig jaar de meubel- en modewinkels er nog precies zo uit zouden zien als nu. Ik vertrouw op de inventiviteit en de ondernemingsgeest van mijn kinderen. Ze zullen heus wel een manier vinden om op de eigentijdse nieuwe ontwikkelingen in te spelen. ’